Din el vid flytt

Flytta elnät- och elhandelsavtal

När du ska flytta in

Du har två avtal, enät och elhandel
Som kund har du två olika avtal. Det ena är ett elnätsavtal, med det elnätsföretag som äger elnätet där du bor. Det andra är ett elhandelsavtal, med det företag som du köper el av, ditt elhandelsföretag.

Om elhandelsföretaget och elnätsföretaget ingår i samma koncern, får du oftast bara en faktura. Annars får du två fakturor, en från elnätsföretaget och en från elhandelsföretaget. Elnäts- och elhandelsavtal ska tecknas av samma person.


Göra en flyttanmälan: anmäl till ditt elnätsföretag i god tid före inflyttning

Anmäl inflyttning till våran kundtjänst på telefon 0771-44 44 41 i god tid innan du flyttar in i din nya bostad.

Uppgifter till elnätsföretagen vid inflytt:

  • Personnummer
  • Namn, adress och telefonnummer
  • Den dag då elleveransen ska starta
  • Anläggningsadress / Lägenhetsnummer

När du ska flytta ut

Elnätsavtalet är knutet till en viss adress och kan därför inte flyttas utan måste sägas upp. Detta gäller även om du bor i lägenhet och flyttar inom samma fastighet.

Du är betalningsansvarig för elabonnemanget tills du har anmält utflyttning. Säg därför upp elnätavtalet i god tid innan du flyttar. Uppsägning av elnätsavtalet kan bara ske framåt i tiden – aldrig retroaktivt. För att anmäla utflyttning kontaktar du vår kundtjänst på telefon 0771-44 44 41.


Detta behöver du när du säger upp elnätsavtalet:

  • Anläggnings id (se nätfakturans framsida)
  • Namn och telefonnummer
  • Personnummer eller kundnummer (se nätfakturans framsida)
  • Datum när utflyttningen sker
  • Ny adress dit slutfakturan skall skickas
  • Om du har kännedom om vem som skall flytta in efter dig eller vem som är fastighetsägare.

Gör en flyttanmälan

Vill du göra en flyttanmälan? Kontakta oss på info@btea.se så hjälper vi dig.

Här hittar du BTEAs policy för behandling av personuppgifter.

Personal från BTEA utför underhållsarbete i en kraftledningsstolpe med ett elskåp nedanför, som en del av elnätsunderhåll i vårt elnätsområde i Jämtland, Härjedalen och Medepad.

Frågor och svar

Det är bara en av er som ska stå på elnätsavtalet hos oss. Det ska vara samma person för elnätsavtalet och elhandelsavtalet.

Nej, Idag finns omkring 170 elnätsbolag i Sverige som alla ansvarar och står som nätägare i sitt område. Du kan därför inte välja elnätsbolag eller byta till något annat, om du inte flyttar till ett nytt område för då måste du byta.

För att hjälpa dig att få el till din fastighet behöver vi ditt anläggnings-ID som är 18 siffror långt och börjar på 735 999 177 xxx xxx xxx.
Du hittar ditt anläggnings-ID på din faktura. Du kan också kontakta din hyresvärd, den du köpt din bostad av, eller fråga oss.

Ja, det kan du. För att ta med ditt nuvarande avtal i flytten behöver du ringa oss på 0771 – 44 44 41.

Om du själv inte kontaktar något elhandelsföretag när du flyttar får du ett så kallat anvisat avtal som ofta är dyrare än andra elavtal. Det anvisade elhandelsföretaget blir det som du köper el av, till dess att du tecknar ett elhandelsavtal med valfritt elhandelsföretag. Ditt elnätsföretag måste lämna uppgift om vilket elhandelsföretag som anvisats dig och hur det går till att byta elhandelsföretag.

Bergs Tingslags Elekriska AB anvisar inflyttade kunder som inte gjort något annat val till Fyrfasen Energi AB.

När en i hushållet bor kvar i bostaden bör man kontrollera vem som står på elnätsavtalet och elhandelsavtalet. Elhandelsavtalet är personligt. Det är därför inte självklart att det går att ta över ett avtal som tecknats av någon annan i hushållet.

När du anmält ett dödsfall upphör avtalen som tecknats av den avlidne. Efterlevande som bor kvar måste teckna nya avtal med både elnätsföretaget och elhandelsföretaget.

Nej elnätsavtal kan inte överlåtas, om avtalet ska stå på någon annan måste avtalet sägas upp och ett nytt avtal tecknas för den nya kunden. På denna sida hittar du all information du behöver för att både teckna och säga upp avtal.