Grävarbete invid kraftledningar längs en väg fotat ovanifrån

Avtal

Elkonsumenternas rätt regleras främst i ellagen, samt i de allmänna avtalsvillkoren.

Här kan du läsa om våra avtalsvillkor

Vi tillämpar allmänna avtalsvillkor, för anslutning av elektriska anläggningar till elnät och överföring av el till eller från sådana anläggningar, som utarbetats av bransch-organisationen Svensk Energi efter överenskommelse med Konsumentverket.

Reviderade allmänna avtalsvillkor

Svensk Energi och Konsumentverket har kommit överens om reviderade allmänna avtalsvillkor avseende konsumenter – NÄT 2012 K-rev. Btea tillämpar villkoren från och med den 1 januari 2016.

Det rör sig om en minimirevidering. Med det avses att Konsumentverket och Svensk Energi kommit överens om att göra förändringar i avtalsvillkoren med anledning av lagändringar och ändringar i föreskrifter. De delar av villkoren som inte berörs av sådana ändringar har inte varit uppe till förhandling mellan parterna.

Svensk Energi har som brukligt är samtidigt reviderat de allmänna avtalsvillkoren som avser näringsverksamhet – NÄT 2012 N-rev samt NÄT 2012 H-rev.

 

Så får du avbrottsersättning

Avbrottsersättning

Har du råkat ut för ett strömavbrott? Strömavbrott kan bero på oförutsedda händelser såväl som planerade underhållsarbeten. Här hittar du information om avbrottsersättning och ersättningsbelopp.

Om du har haft ett sammanhängande strömavbrott i mer än 12 timmar betalar vi automatiskt ut en avbrottsersättning till dig. Det är en lagstadgad kompensation som alla elnätsföretag betalar ut till sina elanvändare

Avbrottsersättningens storlek beror på avbrottets längd och elanvändarens beräknade årliga nätkostnader. Den lägsta ersättningsnivån för ett avbrott på minst 12 timmar i följd är f.n. 1000 kr.

Ersättningen betalas normalt ut automatiskt inom sex månader från utgången av den månad som nätföretaget fått kännedom om avbrottet och du behöver inte anmäla till oss att du önskar ersättning. Om ersättningen inte betalas ut i tid ska nätföretaget betala ränta enligt 6 § räntelagen (1975:635). Observera att om du som elanvändare är berättigad till avbrottsersättning och inte fått den utomatiskt, måste du göra anspråk på ersättning inom två år från det att avbrottet upphörde.

I första hand ska du som kund kontakta ditt försäkringsbolag för skadeståndsanspråk.

Skadestånd

Har du drabbats av skador i hemmet i samband med ett elavbrott eller ett elfel kan du du har rätt till skadestånd.
För att få skadestånd krävs inte, till skillnad från rätten till avbrottsersättning, att avbrottet har varat viss tid, utan du kan även vid ett kort avbrott vara berättigad till skadestånd.

Du har bevisbördan för skador och kostnader samt att skadorna beror på elavbrottet eller elfelet. Du bör därför dokumentera skadorna.

I första hand skall du som kund kontakta ditt försäkringsbolag för skadeståndsanspråk. Gör sedan en skadeståndsanmälan till oss, där du bifogar underlag.
Din anmälan är komplett när du har bifogat underlag. Först då kan vi hantera din anmälan.

Skadestånd till följd av avbrott omfattar ersättning för utgifter och inkomstbortfall samt annan förlust på grund av avbrottet.

Du måste kräva skadestånd från elnätsföretaget inom två år från det att skadan inträffade för att inte förlora din rätt till ersättning för skada orsakad av el eller skada till följd av avbrott.

Klagomålshantering

Om du upplever att vi inte motsvarar dina förväntningar enligt vårt nätavtal med dig ser vi gärna att du tar kontakt med vår kundtjänst. Om problemet skulle kvarstå kan du använda punkterna nedan för att skriftligt lämna ett mera formellt klagomål angående vår elnätsverksamhet.

Du kommer att få en bekräftelse på att vi tagit emot ditt klagomål samt en tidplan över behandlingen av ditt ärende.

Klagomål bör innehålla följande uppgifter:

  • Ort och datum.
  • Anläggningsid för din elanslutning. (Framgår av elnätsfakturan)
  • En beskrivning av de omständigheter som klagomålet avser.
  • För- och efternamn
  • E-postadress
  • Telefon (dagtid)
  • Adress
  • Postnummer
  • Postort

Rådgivare och myndigheter

Om du upplever ett missnöje med vår handläggning kan du, för en opartisk bedömning, föra ditt ärende vidare till en extern part.

Gå direkt till 

  •  Konsumenternas energimarknadsbyrå – Hit kan privatpersoner vända sig för att få kostnadsfri vägledning i frågor som rör elmarknaden.
  •  Kommunal konsumentvägledare – De flesta kommuner i Sverige har en konsumentvägledare som är både gratis och opartisk samt kan hjälpa dig och svara på dina frågor.
  •  Allmänna reklamationsnämnden (ARN) – En statlig myndighet som kostnadsfritt prövar tvister mellan konsumenter och företag som rör köp av varor och tjänster. Men det finns några begränsningar och undantag från vilka ärenden som ARN kan pröva.
  •  Energimarknadsinspektionen (EI) – En statlig myndighet som utövar tillsyn över marknaderna el-, naturgas och fjärrvärme.